Aktualnie Stowarzyszenie realizuje następujące projekty:

theCODEBREAKERS - Międzynarodowa Gra Kryptologiczna

popularyzująca fakt złamania kodu niemieckiej maszyny szyfrującej Enigma przez polskich kryptologów

 

Start gry: wrzesień 2024

 

thecodebreakers.org

W marcu 2024 roku minęła 95. rocznica przeprowadzenia Kursu Szyfrów dla wyróżniających się studentów matematyki Uniwersytetu Poznańskiego. Uczestniczyli w nim Marian Rejewski, Jerzy Różycki i Henryk Zygalski, którzy trzy lata później doprowadzili do złamania kodu niemieckiej maszyny szyfrującej Enigma. Dzieło polskich kryptologów, wg historyków pomogło aliantom pokonać hitlerowskie Niemcy i znacząco skróciło czas trwania II wojny światowej. W celu popularyzacji dokonań pogromców Enigmy, nasze Stowarzyszenie realizuje kolejną edycję Międzynarodowej Gry Kryptologicznej theCODEBREAKERS.

 

Uczestnicy projektu wezmą udział kursie kryptologicznym on-line, nawiązującym do Kursu Szyfrów jaki odbył się w 1929 roku w Poznaniu. Podczas gry on-line uczestnicy poznają fascynującą historię polskich łamaczy szyfrów a także różne rodzaje szyfrów i sposoby ich łamania. Wykłady kursu będą zakończone zadaniami kryptologicznymi, a zespół który wykona je najszybciej zwycięży i otrzyma nagrodę.

 

Gra nie ma ograniczeń geograficznych i będzie dostępna za pośrednictwem strony thecodebreakers.org w 8 językach (angielskim, niemieckim, francuskim, hiszpańskim, polskim, rosyjskim, oraz w dwóch nowych: ukraińskim i portugalskim). Właściwa edycja gry odbędzie się jesienią 2024 roku. Wcześniej odbędzie się aktualizacja i aktywacja Gry Wprowadzającej. Będzie ona dostępna do końca realizacji projektu oraz po jego zakończeniu. Trzecim działaniem będzie rozbudowa serwisu dedykowanego nauczycielom, animatorom i liderom grup młodzieżowych oraz opracowanie serii interaktywnych wykładów z zadaniami, udostępnionymi bezpłatnie i bezterminowo dla każdego zainteresowanego.

Projekt finansowany z budżetu państwa w ramach konkursu Ministra Spraw Zagranicznych RP „Dyplomacja Publiczna 2024"
 
Nazwa zadania: theCODEBREAKERS 2024 - Międzynarodowa Gra Kryptologiczna
 
Wartość finansowania: 175 000 zł

 

ŁAMACZE SZYFRÓW 2024 - ogólnopolska gra kryptologiczna

popularyzująca postaci wybitnych Wielkopolan uczestniczących w złamaniu kodu niemieckiej maszyny szyfrującej Enigma


Projekt finansowany z budżetu Województwa Wielkopolskiego
 
Nazwa zadania: ŁAMACZE SZYFRÓW 2024 - ogólnopolska gra kryptologiczna popularyzująca postaci wybitnych Wielkopolan uczestniczących w złamaniu kodu niemieckiej maszyny szyfrującej Enigma
 
Wartość dofinansowania: 30 000 zł
Wiosną 2024 roku minie 95. rocznica przeprowadzenia Kursu Szyfrów dla wyróżniających się studentów matematyki Uniwersytetu Poznańskiego. Uczestniczyli w nim Marian Rejewski, Jerzy Różycki i Henryk Zygalski, którzy trzy lata później doprowadzili do złamania kodu niemieckiej maszyny szyfrującej Enigma. Dzieło polskich kryptologów, wg historyków pomogło aliantom pokonać hitlerowskie Niemcy i znacząco skróciło czas trwania II wojny światowej. W celu popularyzacji dokonań pogromców Enigmy, nasze Stowarzyszenie planuje realizację kolejnej edycji Internetowej Gry Kryptologicznej ŁAMACZE SZYFRÓW.

Uczestnicy projektu wezmą udział kursie kryptologicznym on-line, nawiązującym do Kursu Szyfrów jaki odbył się w 1929 roku w Poznaniu. Podczas gry on-line realizowanej na trzech poziomach trudności (podstawowy, zaawansowany i Enigma) uczestnicy poznają fascynującą historię polskich łamaczy szyfrów a także różne rodzaje szyfrów i sposoby ich łamania. Wykłady kursu będą zakończone zadaniami kryptologicznymi, a zespół który wykona je najszybciej zwycięży i otrzyma nagrodę. Treści zagadek do wykładów zostaną oparte o wydarzenia historyczne opisane w bazie wiedzy zamieszczonej na stronie projektu, co zagwarantuje zaznajomienie beneficjentów z sylwetkami polskich kryptologów oraz polskim wkładem w działania służb wywiadowczych podczas II wojny światowej. Gra nie będzie miała ograniczeń geograficznych i będzie dostępna za pośrednictwem strony lamaczeszyfrow.pl.

Właściwa edycja gry odbędzie się jesienią 2024 roku. Gra toczyć się będzie przez kilka tygodni na jednym poziomie trudności - podstawowym. Aby wziąć udział w etapie podstawowym nie trzeba mieć żadnej wiedzy o szyfrach, jest on dedykowany młodszym uczestnikom oraz osobom pierwszy raz uczestniczącym w grze. Na wiosnę 2024 roku zaplanowana jest aktualizacja i aktywacja gry wprowadzającej. Pozwoli ona na zapoznanie się z zasadami działania panelu zespołu bez konieczności rejestracji grupy. Dzięki rozwiązaniu prostych zadań wprowadzających, osoba rozważająca udział w pełnej grze będzie mogła przekonać się o tym, że nie jest ona szczególnie trudna i każdy może sobie w niej poradzić. Ten element projektu jest doskonałym wprowadzeniem do historii kryptologii i pokazaniem podstaw wiedzy kryptologicznej, a przede wszystkim wprowadza w klimat gry i łamania zagadek. Gra wprowadzająca będzie dostępna do końca realizacji projektu oraz po jego zakończeniu.